5 soļi panākumiem starptautiskajā e-komercijā
Par pārrobežu e-komerciju joprojām pastāv daudz mītu un neskaidrību. Tiesa, tiešsaistes biznesa paplašināšana jaunos tirgos nav tas vieglākais darbs, taču tas nav arī neiespējami. Ar pareizu pieeju un sagatavošanos tas var sasniegt milzīgus panākumus.
Mūsdienās arvien vairāk e-komercijas uzņēmumu cenšas paplašināties ļoti skaidra iemesla dēļ – lai būtu stabilāki, gūstot ienākumus no 2-3-4 tirgiem, nevis tikai no Latvijas.
MakesYouLocal e-komercijas speciālisti parāda, kā sarežģīto, dārgo un bezjēdzīgo pārvērst par sasniedzamo, pieejamo un izdevīgo. Viss 5 soļos:
1. Izvēlies tirgu!
Izšķiroši svarīgi ir izvēlēties valsti, kurā vēlaties paplašināties. Daudzi uzņēmēji iekrīt slazdā, investējot tirgos, iepriekš neveicot rūpīgu analīzi. Viņu veikali nav pienācīgi sagatavoti, tie izgāžas, un tā rezultātā īpašnieki ne tikai zaudē naudu, bet arī vēlmi paplašināties tālāk. Ja jums tā ir pati pirmā paplašināšanās, mēs iesakām sākt ar Lietuvu un Igauniju, jo Baltijas valstis ir ļoti līdzīgas un, ja jums veicas Latvijā, jums jau ir milzīgas iespējas gūt panākumus kaimiņvalstīs.
Taču šeit ir daži padomi, par kuriem vērts padomāt:
- Ja jau saņemat pasūtījumus no ārzemēm, pārbaudiet, no kurienes nāk lielākā daļa pasūtījumu un kāpēc. Vai pirkumus veic lietuvieši? Vai varbūt zviedri? Ja saņemat pasūtījumus no ārzemēm, tas ir pirmais signāls, ka jūsu produkti ir nepieciešami tajā tirgū.
- Pārbaudiet savus konkurentus jaunajā tirgū. Kādas ir viņu cenas? Kāds ir piegādes laiks? Kādas maksājumu metodes viņi piedāvā? Cik plašs ir preču klāsts? Kādas ir klientu atsauksmes? Kāda ir atgriešanas politika? Mēģiniet saprast, ar ko jūs konkurēsiet jaunā tirgū.
- Kad esat izpētījuši konkurenci, izvērtējiet, vai ienākšana tirgū patiešām ir tā vērta jums. Vai varat kaut ko darīt, lai izceltos no pūļa un piesaistītu klientus? Kā jūs to darīsiet? Kāda ir jūsu konkurences priekšrocība?
2. Lokalizējiet savu veikalu. Pilnīga interneta veikala lokalizācija ārzemēs ir otrais būtiskais solis veiksmīgai paplašināšanai. Kāpēc?
Pircējiem ārvalstīs, tāpat kā Latvijā, ir savi iepirkšanās paradumi. Tos ir jāuztver nopietni. Jums ir jāpiepilda viņu cerības un tādējādi jāiegūst viņu uzticība. Jāmēģina saprast: ko vietējie klienti varētu sagaidīt no profesionālā interneta veikala? Vai viņi sagaida profesionālus tulkojumus, vienkāršus apmaksas veidus, vietējās piegādes metodes, vieglu atgriešanu, vietējos sociālos medijus, vietējo klientu atbalstu utt.? Visticamāk, jā. Pretējā gadījumā viņi izvēlēsies jūsu konkurentus pasūtījumu veikšanai.
3. Nodrošiniet klientu uzticību. Ārzemju pircējam ir jājūtas kā mājās mūsu veikalā, kuru viņš pazīst un kuram uzticas, tāpat kā vietējam veikalam. Uzticēšanās ir galvenais faktors, kas nosaka, vai klients veiks pirkumu interneta veikalā vai nē. Tagad, kad esam parūpējušies par to, lai vietnei būtu vietējās valodas versija, un pievienojuši nepieciešamos loģistikas un maksājumu pasākumus, tālāk ir norādīts, kas jums jādara, lai vairotu uzticēšanos jaunam tirgum:
- Pievienojiet vietējo tālruņa numuru. Pat ja jūsu klientiem nav daudz jautājumu vai problēmu, ko vajag atrisināt, zinot, ka “ārkārtas gadījumā” viņi var sazināties ar dzīvu cilvēku no valsts, kurā viņi atrodas, sniedz drošības sajūtu.
- Pievienojiet vietējo atgriešanas adresi. Vai jūs paši pasūtītu preci, ja nebūtu garantēts, ka to varēsiet bez problēmām atgriezt, ja tā nederēs? Vai jūs nosūtītu preci uz ārzemēm par saviem līdzekļiem un pacietīgi gaidītu apmaiņu vai naudas atmaksu? Diez vai.
- Sniedziet klientu apkalpošanu vietējā valodā. Cik bieži esat zvanījuši uz palīdzības tālruni un jums palīdzējis konsultants angļu valodā? Vai arī vācu valodā? Ja jautājums par produktu vai piegādi ir salīdzinoši vienkāršs, klients, iespējams, tiktu skaidrībā. Toties sarežģītākos jautājumos, runājot svešvalodā, klients, visticamāk, nejustos pārliecināts, un varētu rasties pārpratumi.
4. Izveidojiet stratēģiju Kad jūsu veikals ir gatavs ienākt jaunā tirgū, ir svarīgi sagatavot palaišanas stratēģiju. Efektīvā stratēģijā jāiekļauj jūsu fiksētās un mainīgās izmaksas, piemēram, noliktavas, piegādes izmaksas, klientu apkalpošana un atgriešana. Ir svarīgi arī aprēķināt, cik daudz jums ir jāpārdod, lai gūtu peļņu. Ja nepārtraukti uzraugāt, kas darbojas un kas ne, varat ātri reaģēt un veikt izmaiņas. Bet, protams, vispirms pabeidziet pamatdarbus (piemēram, Adwords, Sociālos medijus, biļetenus utt.) un vēlāk paplašiniet mārketinga kanālus, balstoties uz pirmajiem rezultātiem.
5. Esiet pacietīgi! Paplašināšanās ārzemēs ir iespējama tikai ar konkrētiem plāniem un darbībām, kas izstrādātas laika gaitā. Un tas prasa laiku. Lai gan mēs visi vēlētos redzēt tūlītējus rezultātus, panākumi reti tiek sasniegti vienas nakts laikā. Klientu izpratnes un intereses veidošana par zīmolu vai interneta veikalu ir nogurdinošs darbs. Reālistiskas cerības, kas pārvērstas noteiktās mārketinga un optimizācijas aktivitātēs, palīdzēs paātrināt mērķu sasniegšanu. Mērķiem jābūt skaidri definētiem un iekļautiem grafikā – obligāti ar attiecīgi atzīmētiem atskaites punktiem.
Neatkarīgi no tā, vai jums ir vai nav pieredze pārrobežu tirdzniecībā, vienmēr ir ieteicams konsultēties ar vietējiem e-komercijas speciālistiem, kuri var pastāstīt, kā, viņuprāt, darbojas (un izskatās!) jūsu veikala mājaslapa un ko tajā varētu uzlabot. Šāds “vietējais varonis” palīdzēs tikt galā ar oficiālajām lietām, piemēram, ar nodokļiem, atverot bankas kontu vai reģistrējot uzņēmumu ārvalstīs.
Ja jums ir interneta veikals un jūs domājat par paplašināšanos ārvalstīs,
MakesYouLocal speciālisti ar prieku palīdzēs jums sagatavoties un gūt panākumus.